Zakończenie współpracy z pracownikiem socjalnym – prawa pracownika i obowiązki pracodawcy

Kierownik ops

Bez względu na sposób, w jaki doszło do rozwiązania stosunku pracy zarówno na kierowniku ośrodka pomocy społecznej, jak i na pracowniku socjalnym spoczywają pewne prawa i obowiązki związane z dopełnieniem wszelkich formalności z tym związanych.

Tryb rozwiązania stosunku pracy

Do rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem socjalnym może dojść poprzez:

POLECAMY

  • zawarcie porozumienia stron,
  • oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem),
  • oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia),
  • upływ czasu, na który była zawarta.

Można umowę rozwiązać także:

  • na podstawie art. 231 § 4 lub § 5 Kodeksu pracy (dalej k.p.): związane z przejściem zakładu pracy, § 4 – gdy pracownik za siedmiodniowym uprzedzeniem rozwiązuje stosunek pracy, § 5 – w razie odmowy przyjęcia przez pracownika nowych warunków pracy i płacy,
  • na podstawie art. 48 § 2 k.p.: pracownik, który przed przywróceniem do pracy podjął zatrudnienie u innego pracodawcy, może bez wypowiedzenia, za trzydniowym uprzedzeniem, rozwiązać umowę o pracę z tym pracodawcą w ciągu 7 dni od przywrócenia do pracy,
  • na podstawie art. 683 k.p.: jeżeli pracownik powołany na stanowisko w wyniku konkursu pozostaje w stosunku pracy z innym pracodawcą i obowiązuje go trzymiesięczny okres wypowiedzenia, może on rozwiązać ten stosunek za jednomiesięcznym wypowiedzeniem.

W niektórych sytuacjach może dojść do wygaśnięcia stosunku pracy, np. w przypadku:

  • śmierci pracownika,
  • upływu trzymiesięcznej nieobecności pracownika z powodu tymczasowego aresztowania,
  • braku powrotu pracownika do pracy w ciągu 7 dni po okresie urlopu bezpłatnego udzielonego w związku z pełnieniem funkcji z wyboru.

Jeżeli umowa rozwiązuje się z upływem czasu, na który była zawarta, obie strony stosunku pracy nie muszą składać żadnych pism ani oświadczeń. Natomiast pozostałe tryby wymagają podjęcia konkretnych działań i przedstawienia wskazanych dokumentów. W każdym z opisanych przypadków na pracodawcy spoczywają jednak określone obowiązki wobec odchodzącego pracownika. 

Świadectwo pracy

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, kierownik ośrodka jest zawsze zobowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, chyba że zamierza nawiązać z nim kolejny stosunek pracy w ciągu 7 dni od dnia zakończenia poprzedniej umowy. Wówczas robi to tylko na stosowny wniosek pracownika. Dokument ten można wydać bezpośrednio pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej niezwłocznie – w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie jest możliwe, pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem operatora pocztowego albo doręcza je w inny sposób. Upoważnienie może być dostarczone pracodawcy w postaci papierowej lub elektronicznej. 

W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Doradca w Pomocy Społecznej"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Pełen dostęp do archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • ...i wiele więcej!

Przypisy