Ocena pracownicza w ośrodkach pomocy społecznej

Kierownik ops

Ocena pracownika jest sądem wartościującym, wykorzystywanym w procesie zarządzania, który powstaje w wyniku porównania cech, kwalifikacji, zachowań czy efektów pracy pracownika w odniesieniu do innych pracowników lub ustalonego wzorca. 

Również w ośrodkach pomocy społecznej istnieje obowiązek przeprowadzania okresowych ocen pracowniczych. Nie wynika on wprost z zapisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, ale z przepisów o pracownikach samorządowych.

POLECAMY

Obowiązek okresowych ocen pracowniczych

Zgodnie z treścią art. 123 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej regulują przepisy o pracownikach samorządowych. 
A zatem, art. 27 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych wskazuje na obowiązek przeprowadzenia okresowej oceny pracy, każdego pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym. Dotyczy to więc również kierownika oraz urzędników zatrudnionych w ośrodkach pomocy społecznej.

Określenie zasad w drodze zarządzenia

Co istotne, ustawodawca pozostawił kierownikowi danej jednostki możliwość określenia, w drodze zarządzenia, sposobu dokonywania okresowych ocen, okresów – za które jest sporządzana ocena, kryteriów – na podstawie których jest sporządzana ocena, oraz skali ocen, biorąc pod uwagę potrzebę prawidłowego dokonywania tych ocen oraz specyfikę funkcjonowania jednostki (art. 28 u.o.p.s.).

Zrezygnowano zatem z poprzedniej regulacji okresowych ocen, wynikającej z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych, która nadmiernie scentralizowana narzucała przestarzały model oceniania pracownika.

Obecne przepisy stwarzają większą elastyczność w przypadku konieczności dokonania zmiany dotychczasowych kryteriów ocen, a przede wszystkim pozwalają dostosować regulamin oceniania do specyfiki funkcjonowania konkretnej jednostki. Zazwyczaj kierownicy ośrodków pomocy społecznej wprowadzają zarządzeniem zasady przeprowadzania okresowych ocen pracowniczych, określone w formie regulaminów.

Ocena pracownicza nie dla wszystkich 

Okresowa ocena pracowników służy zapewnieniu odpowiedniego poziomu merytorycznego kadry urzędniczej w jednostkach samorządu terytorialnego, w tym ośrodków pomocy społecznej. Poddanie się ocenie jest obowiązkowe jedynie dla pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych. Obowiązek...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Doradca w Pomocy Społecznej"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Pełen dostęp do archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • ...i wiele więcej!

Przypisy