W artykule zamieszczonym w „Doradcy…” w ubiegłym miesiącu bardzo mocno akcentowałyśmy konieczność tworzenia na poziomie każdej gminy instrumentów, umożliwiających realizację zadania w zakresie zapewnienia schronienia. Zasadność takich działań staje się koniecznością w świetle założeń projektu zmiany ustawy o pomocy społecznej z 4 sierpnia 2017 r.1
POLECAMY
Proponowane zapisy w ustępie 11 art. 48a, na mocy których wojewoda prowadzi rejestr miejsc, w których gminy mają możliwość udzielenia schronienia, jak również zapis art. 3 omawianego projektu nakazujący w terminie 30 dni od wejścia ustawy w życie przekazanie wojewodzie do rejestru danych dotyczących możliwości zabezpieczenia potrzeb osób bezdomnych na terenie gminy, wskazują, że będzie istniał bardzo skuteczny monitoring działań skierowanych do osób bezdomnych. Zgodnie z proponowaną zmianą (art. 48a ust. 11a), zgłoszenia do rejestru dokonywać będzie gmina:
- „prowadząca placówkę,
- „zlecająca na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy zadanie prowadzenia placówki,
- „która zawarła umowę z podmiotem niepublicznym na zakup usługi udzielenia tymczasowego schronienia w odpowiedniej formie, w prowadzonej przez podmiot niepubliczny placówce.
W informacji, którą gminy będą zobowiązane przekazać, zawarte będą nie tylko nazwa, adres podmiotu prowadzącego placówkę, ale także liczba miejsc i – co wydaje się być bardzo istotnym – liczba miejsc, na które zawarto porozumienie z inną gminą. Należy z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, obserwując tempo zachodzących procesów legislacyjnych, że ustawa wejdzie w życie jeszcze w tym roku, a podkreślmy – obowiązek zgłoszeń do rejestru został nałożony na gminy w terminie 30 dni po wejściu ustawy w życie. Zostanie stworzone bardzo skuteczne narzędzie monitoringu działań, jakie samorządy gminy podejmują w celu wywiązania się z ustawowego zadania nakładającego na nie konieczność zabezpieczenia schronienia. Wiedza o braku placówek dla osób bezdomnych na terenie jakiś gminy może służyć nie tylko temu, że wojewoda skieruje pismo do odpowiednich wójtów, burmistrzów i prezydentów. Obawiamy się, że istnieje realna możliwość w przypadku zamarznięcia osoby bezdomnej na terenie gminy, która nie ma zabezpieczonych miejsc noclegowych, podjęcia działań na podstawie przepisów Kodeksu karnego, dotyczących stworzenia sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu. I co najważniejsze nie będzie wtedy istotne, czy osoba ta miała zamiar dotrzeć do placówki udzielającej schronienia, podstawą zarzutu może być fakt, że nie miała gdzie się udać. Ponownie więc podkreślamy, że konieczność stworzenia systemu wsparcia dla osób bezdomnych istnieje na poziomie każdej gminy.
Schroniska a ośrodki wsparcia
Zapisy w omawianym projekcie nadal określają schroniska dla osób bezdomnych ośrodkami wsparcia. Co do samej idei zapisu można się zg...