Niepełnosprawny pracownik w ośrodku pomocy społecznej

Kierownik ops

Niepełnosprawny pracownik ma zagwarantowanych znacznie więcej przywilejów od pozostałych członków załogi i może korzystać z szeregu uprawnień pracowniczych. Jakie obowiązki ma kierownik OPS zatrudniający osobę niepełnosprawną, jakie prawa z tego tytułu należą się niepełnosprawnemu i czy jednostka pomocy społecznej może mieć z tego tytułu jakieś korzyści.

Najważniejsze regulacje związane z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnością zostały określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (dalej: ustawa o rehabilitacji), a także w Kodeksie pracy. W ustawie tej wskazano, że osobie niepełnosprawnej przysługują określone uprawnienia pracownicze od dnia, od którego osoba niepełnosprawna została wliczona do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych w danej jednostce. 

POLECAMY

Z kolei kierownik OPS ma obowiązek wliczyć osobę niepełnosprawną do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, począwszy od daty przedstawienia pracodawcy orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność.

W przypadku przedstawienia pracodawcy kolejnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność, osobę niepełnosprawną wlicza się do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych począwszy od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia, jeżeli z orzeczenia wynika, że w tym okresie osoba ta była niepełnosprawna, a wniosek o wydanie orzeczenia został złożony nie później niż w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin ważności poprzedniego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność.

Bez względu na datę złożenia wniosku o wydanie kolejnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność, osobę niepełnosprawną wlicza się do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych również w okresie do trzech miesięcy poprzedzających dzień przedstawienia pracodawcy kolejnego orzeczenia, jeżeli z treści tego orzeczenia wynika, że w tym okresie osoba ta była niepełnosprawna.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na swojej stronie internetowej w zakładce „Osoby niepełnosprawne” – „Najczęściej zadawane pytania” wyjaśniło, że ustawa o rehabilitacji nie ustanawia obowiązku poinformowania pracodawcy o posiadaniu orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Korzystanie przez osobę niepełnosprawną z uprawnień pracowniczych przewidzianych w ustawie o rehabilitacji (...) jest prawem, a nie obowiązkiem danego pracownika. Co więcej, decyzja o zgłoszeniu pracodawcy faktu posiadania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności należy wyłącznie do pracownika. Osoba niepełnosprawna nie zgłaszając faktu posiadania orzeczenia, nie ponosi z tego tytułu żadnych negatywnych konsekwencji.

Osoba niepełnosprawna

Czym właściwie jest niepełnosprawność? Niepełnosprawność oznacza trwałą lub okresową niezdolność do wypełniania funkcji społecznych z powodu stałego lub długotrwałego naruszenia sprawności organizmu, w szczególności powodującą niezdolność do pracy. Uprawnienia wskazane w ustawie o rehabilitacji dotyczą osób, których niepełnosprawność została potwierdzona orzeczeniem:

  • o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności (lekkiego, umiarkowanego lub znacznego) lub
  • o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy na podstawie odrębnych przepisów, lub
  • o niepełnosprawności, wydanym przed ukończeniem szesnastego roku życia.

Do lekkiego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę o naruszonej sprawności organizmu, powodującej w sposób istotny obniżenie zdolności do wykonywania pracy, w por...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Doradca w Pomocy Społecznej"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Pełen dostęp do archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • ...i wiele więcej!

Przypisy