Dołącz do czytelników
Brak wyników

Tematu numeru , Otwarty dostęp

13 września 2019

NR 67 (Wrzesień 2019)

Zaburzenia posttraumatyczne u dziecka krzywdzonego – objawy i podstawowe warunki wsparcia dziecka w środowisku zastępczym. Cz. I

0 2021

U dzieci skrajnie zaniedbanych i/lub doznających powtarzających się aktów przemocy od podstawowego opiekuna, zwłaszcza matki, często zmieniających środowisko życia, obserwuje się tzw. posttraumatyczne zaburzenia rozwojowe1. U dziecka narażonego w tzw. krytycznych okresach rozwoju na odrzucenie i poważne zaniedbania lub na nadużycia ze strony rodzica tworzy się nieprawidłowy model równowagi i dotyczy on wszystkich funkcji.

Zdarzenia traumatyczne zapisują się bowiem w pamięci poznawczej, emocjonalnej, behawioralnej oraz reakcjach ciała2. Dziecko, któremu zabraknie pozytywnych doświadczeń przywiązaniowych i w każdej chwili może doświadczyć przemocy ze strony najbliższych, nie jest w stanie nauczyć się wielu adekwatnych do jego wieku umiejętności, gdyż nie jest skoncentrowane na poznawaniu świata i zdobywaniu nowych osiągnięć, a na własnej egzystencji. Jego nieodłącznym towarzyszem jest lęk i aby nauczyć się z nim żyć, reaguje na dwa sposoby: walką lub wycofaniem3. 
 

POLECAMY

Pamiętaj

Dziecko, które jest zaniedbywane, odrzucone, maltretowane przez podstawowego opiekuna lub przeżywa inne zdarzenia traumatyczne walczy o przetrwanie najlepiej, jak potrafi. Negatywne doświadczenia związane z relacją przywiązania rzutują na rozwój mózgu, zwłaszcza części nadczołowej, wskutek czego dzieci wykazują słabą zdolność kontrowania impulsów. Dzieci mogą przeżywać lęki lub okazywać wrogość. Z powodu traumatycznych wydarzeń mogą bowiem pozostawać w stanie ciągłego, niekontrolowanego stresu (nadmiernego pobudzenia) lub nieustannie wypatrywać zagrożeń (przejawiać nadmierną czujność). Unikają wszelkich bolesnych i stresujących doświadczeń, jednocześnie próbując sprawować kontrolę nad wszystkim4. 


Objawy zaburzeń posttraumatycznych u dzieci 

U tych „T Dzieci”, u których podstawową czynnością było dążenie do przetrwania, występują poważne i względnie trwałe nieprawidłowości, w szczególności5:

Niestabilność uczuciowa i fizjologiczna (dziecko wykazuje zaburzenia rozwoju kompetencji związanych z regulowaniem pobudzenia):

  • niezdolność do modulowania, tolerowania lub wygaszania ekstremalnych stanów emocjonalnych (wpadanie w szał, histerię, trudne do uspokojenia),
  • zakłócenia w funkcjonowaniu organizmu o niewyjaśnionych źródłach chorobowych (np. płytki sen, trudności w oddychaniu, pocenie się, wstręt do jedzenia, wysoki lub niski puls, gorączka, ból głowy),
  • zmniejszenie lub nieadekwatne odczuwanie doznań i stanów fizjologicznych i percepcji...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy