Kluczowe znaczenie dla tworzenia adekwatnego systemu wsparcia dzieci z FASD ma zrozumienie istoty FASD. Użycie określenia „system wsparcia” powinno zwrócić uwagę na to, że pojedyncze działania pojedynczych nauczycieli nie będą skuteczne, jeśli nie będą stanowiły zintegrowanych oddziaływań. Istnieje duże ryzyko, że będą też mało efektywne, jeśli w system pomocy nie będą włączeni rodzice, opiekunowie, rówieśnicy i przedstawiciele lokalnych instytucji działających na rzecz dzieci i młodzieży, takich jak poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Pomocne mogą być także Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW) działające zazwyczaj przy specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych lub szkołach specjalnych.
Złożoność zaburzeń funkcjonowania osób z FASD może powodować, że brak interpretacji takich objawów, jak problemy z pamięcią czy kontrolą impulsów, doprowadzi z czasem do stygmatyzacji dziecka jako „leniwego” lub „złośliwego”. Taka perspektywa skutkuje wdrażaniem nieefektywnych, a nawet szkodliwych interwencji, które zamiast wspierać, pogłębiają frustrację i poczucie izolacji zarówno u dziecka, jak i jego opiekunów. Precyzyjne rozróżnienie poszczególnych jednostek wchodzących w skład całego spektrum zaburzeń oraz zrozumienie różnicy między zaburzeniami pierwotnymi a wtórnymi może mieć kluczowe znaczenie dla projektowania skutecznej pomocy.
FASD jest efektem ekspozycji człowieka na alkohol, kiedy jest jeszcze istotą niezdolną do samodzielnego funkcjonowania, czyli w okresie prenatalnym. Alkohol jest substancją psychoaktywną, którą w Polsce można bez problemów nabyć w różnych sklepach, o różnych porach i przez cały tydzień. I choć szkód zdrowotnych i społecznych spowodowanych jego spożywaniem jest bardzo dużo, to wciąż popularne są mity na jego temat mające na celu usprawiedliwienie sięgania po alkohol przy różnych okazjach. Tymczasem naukowcy i lekarze są zgodni – każda, nawet najmniejsza porcja alkoholu jest szkodliwa dla zdrowia człowieka.
POLECAMY
FASD – definicja, etiologia i typowe problemy dziecka z FASD
FASD (ang. Fetal Alcohol Spectrum Disorder) oznacza spektrum płodowych zaburzeń alkoholowych, czyli taką grupę trwałych trudności, jakich najczęściej doświadcza dziecko, które w okresie prenatalnym zostało wystawione na działanie alkoholu. Ekspozycja na alkohol w życiu płodowym może prowadzić do uszkodzeń mózgu i układu nerwowego, doprowadzając tym samym do nieodwracalnych zaburzeń w rozwoju fizycznym, umysłowym i społecznym człowieka, skutkujących trudnościami w różnych aspektach jego funkcjonowania przez całe życie.
Kluczową kwestią w pracy z dzieckiem z FASD jest zrozumienie, że...