Kryzys sytuacyjny związany jest zwykle z jednym nagłym, konkretnym wydarzeniem, takim jak: uczestnictwo w wypadku, pożarze lub powodzi, doświadczenie napadu, nieoczekiwana strata pracy, śmierć lub odejście bliskiej osoby, utrata dużej ilości pieniędzy/domu/dorobku życiowego itp. Mimo że jest to jedno konkretne wydarzenie, jego konsekwencje mogą dotyczyć wielu obszarów życia klienta i wpływać na zmiany w funkcjonowaniu fizycznym, emocjonalnym, społecznym, a nawet duchowym. Jest to taki moment w życiu klienta i jego rodziny, w którym mogą rozwinąć się nieadaptacyjne mechanizmy radzenia sobie, takie jak: stosowanie środków psychoaktywnych, izolowanie się od otoczenia, próby samobójcze, bierność i oczekiwanie, że kryzys minie sam itp., ale równocześnie czas wychodzenia z kryzysu może być okazją do nabycia nowych umiejętności, przemyślenia priorytetów i w efekcie stanowić szansę na rozwój. Aby było to możliwe, klient potrzebuje jednak zewnętrznego wsparcia zarówno w obszarze materialnym, jak i emocjonalnym.
POLECAMY
Funkcjonowanie osób w kryzysie
Wspierając klienta w trudnej sytuacji życiowej, warto pamiętać, że na to samo zdarzenie kryzysowe każdy może zareagować inaczej; nie można też dokładnie przewidzieć, jak będzie przebiegała reakcja na stres u konkretnej osoby. Równocześnie, na podstawie wieloletnich obserwacji i badań nad osobami przeżywającymi traumę, można spodziewać się, że większość klientów w kryzysie będzie miała zbliżone do siebie doświadczenia. Klientowi może przede wszystkim towarzyszyć ciągłe uczucie przerażenia i lęku, wzmożonej drażliwości, gniewu i rozpaczy. Może wydawać się niestabilny emocjonalnie i odczuwać duże napięcie, związane między innymi z brakiem poczucia wpływu i kontroli sytuacji. Wiele osób w kryzysie ma poczucie „bycia w pułapce”, traci poczucie własnej wartości, odnosi wrażenie bycia poza innymi ludźm...