W pierwszej części artykułu skonfrontowane zostają mity i stereotypy wokół tego tematu oraz wynikające z nich postawy społeczne. Dalsza część tekstu przedstawia prawidłowości rozwoju psychoseksualnego osób z niepełnosprawnością intelektualną, ich potrzeby w tym zakresie oraz rolę rodziców i pracowników w obszarze wspierania rozwoju psychoseksualnego swoich dzieci, podopiecznych.
POLECAMY
Integralna część ludzkiej osobowości
Seksualność człowieka jest niezwykle ważną i bardzo złożoną sferą ludzkiego życia. Obejmuje ona szereg właściwości związanych z fizycznym, emocjonalnym, psychicznym czy społecznym aspektem funkcjonowania człowieka. Wbrew wielu powszechnym opiniom, seksualność nie sprowadza się wyłącznie do aktu seksualnego, ale jest integralną częścią ludzkiej osobowości. Seksualność to nasze ciało, nasza płciowość, hormony, to przeżywanie siebie na poziomie męskości i kobiecości. To nasze emocje, myśli, posiadane fantazje, pragnienia czy doznania seksualne. Seksualność to również intymność, zmysłowość, proces nawiązywania bliskiej więzi i doświadczania siebie w relacji intymnej z drugim człowiekiem. To także nasza tożsamość seksualna, tożsamość płciowa, obraz własnej osoby i role płciowe czy w końcu poziom akceptacji własnego potencjału seksualnego. To szerokie rozumienie definicji seksualności wskazuje na fakt, iż każda istota ludzka, już od poczęcia, posiada swoją seksualność, która towarzyszy jej przez całe życie, kształtując się w toku złożonego rozwoju psychoseksualnego.
Pomimo iż seksualność to absolutnie naturalna sfera ludzkiego życia, od zawsze budzi ona wiele emocji i nierzadko kontrowersji. Sposób przeżywania i wyrażania ludzkiej seksualności różnił się na przestrzeni wieków, a także w zależności od kultury oraz społeczności w jakiej funk...