Aby zrozumieć dlaczego w internecie pojawia się tak wiele nie zawsze korzystnych opinii, warto zastanowić się, kim są jego użytkownicy. Dwa najpopularniejsze podziały (segmentacje), które pozwalają zrozumieć jak zachowują się użytkownicy sieci, to drabina socjotechnodemograficzna Forrester i podział Jakoba Nielsena.
Zdecydowanie prostszym i mniejszym podziałem jest ten stworzony przez Jakoba Nielsena (duńskiego eksperta użyteczności):
POLECAMY
- lurkers czyli „przyczajeni” bądź w innym nazewnictwie „czajniki” – milcząca większość wynosząca aż 90%,
- intermittent contributors, czyli „sporadyczni dawcy” – nie angażują się w dyskusje, śledzą wątki, aktywizują się od czasu do czasu, głównie w przypadku krytyki albo tematów kontrowersyjnych,
- heavy users, czyli „namiętni użytkownicy” – silnie angażują się w dyskusje i komentarze, bardzo dużo piszą i tworzą.
Jaki z tego wniosek? Większość opinii i krytyki to wypowiedzi najgłośniejszej, ale jednocześnie najmniejszej części społeczności. To właśnie ci „namiętni użytkownicy” bądź „krytycy” wpływają na opinie innych, mniej aktywnych użytkowników internetu. Oprócz tego, jak zachowują się użytkownicy internetu i kim są, warto również zrozumieć dlaczego to właśnie w internecie, a nie w świecie realnym tak łatwo nam o krytykę.
Podział użytkowników internetu | |
Twórcy 24% |
|
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "Doradca w Pomocy Społecznej"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Pełen dostęp do archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
- ...i wiele więcej!