Opinie na temat OPS w internecie

Media a OPS

Negatywne komentarze w sieci zdarzają się niezwykle często. Na ogół prościej wyrazić nam nasze negatywne emocje i krytykę, a 12 zadowolonych osób w internecie odpowiada jednej niezadowolonej. Czy jednak krytyka zawsze jest zła? Zdecydowanie nie i to właśnie dzięki niej można wyciągnąć wnioski na przyszłość i znaleźć pole do ulepszeń. Gorzej, gdy mamy do czynienia z nieprawdziwymi opiniami albo hejtem i trollingiem. Jak sobie z tym radzić i jak nie dać się zwariować? Odpowiedzi szukajcie w poniższym artykule.

Aby zrozumieć dlaczego w internecie pojawia się tak wiele nie zawsze korzystnych opinii, warto zastanowić się, kim są jego użytkownicy. Dwa najpopularniejsze podziały (segmentacje), które pozwalają zrozumieć jak zachowują się użytkownicy sieci, to drabina socjotechnodemograficzna Forrester i podział Jakoba Nielsena. 
Zdecydowanie prostszym i mniejszym podziałem jest ten stworzony przez Jakoba Nielsena (duńskiego eksperta użyteczności): 

POLECAMY

  • lurkers czyli „przyczajeni” bądź w innym nazewnictwie „czajniki” – milcząca większość wynosząca aż 90%, 
  • intermittent contributors, czyli „sporadyczni dawcy” – nie angażują się w dyskusje, śledzą wątki, aktywizują się od czasu do czasu, głównie w przypadku krytyki albo tematów kontrowersyjnych, 
  • heavy users, czyli „namiętni użytkownicy” – silnie angażują się w dyskusje i komentarze, bardzo dużo piszą i tworzą. 

Jaki z tego wniosek? Większość opinii i krytyki to wypowiedzi najgłośniejszej, ale jednocześnie najmniejszej części społeczności. To właśnie ci „namiętni użytkownicy” bądź „krytycy” wpływają na opinie innych, mniej aktywnych użytkowników internetu. Oprócz tego, jak zachowują się użytkownicy internetu i kim są, warto również zrozumieć dlaczego to właśnie w internecie, a nie w świecie realnym tak łatwo nam o krytykę. 
 

Tab. 1. Drabina socjotechnodemograficzna Forrester
Podział użytkowników internetu
Twórcy 24%
  • Piszą blogi.
  • T...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "Doradca w Pomocy Społecznej"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Pełen dostęp do archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • ...i wiele więcej!

Przypisy