Dołącz do czytelników
Brak wyników

Media a OPS

28 marca 2019

NR 62 (Marzec 2019)

Profil pomocy społecznej na Facebooku

0 101

Media społecznościowe całkowicie odmieniły świat i kontakty międzyludzkie. Dotarcie z komunikatem do dowolnie wybranej osoby jest dzięki nim niewiarygodnie proste. Dlaczego zatem nie docierać z komunikatem, który mamy przekazać naszej społeczności lokalnej właśnie w ten sposób? Skraca to dystans i powoduje również szybsze dotarcie z informacją do odpowiednich osób.

Media społecznościowe stale zyskują na popularności. Korzystamy z nich zarówno w dużych miastach, jak i na wsiach, łącznie spędzając w świecie mediów społecznościowych godzinę i 42 minuty naszego czasu. Z pomocą darmowego narzędzia Facebooka możemy sprawdzić, ile dokładnie osób (powyżej 18 roku życia) korzysta z Facebooka w naszej miejscowości, jak się zachowuje, czy jest w związku oraz czym się interesuje. To narzędzie, to Facebook Audience Insights, dostępne pod tym linkiem: //bit.ly/2tsMquf.
Dzięki niemu możemy dowiedzieć się np. że mieszkańcy gminy Łodygowice to 2,5 do 3 tys. aktywnych osób miesięcznie, praktycznie tyle samo kobiet co mężczyzn, głównie w wieku 25-44, przeważnie pozostających w związku małżeńskim, z ukończoną szkołą wyższą. (Ryc. 1)
 

Ryc. 1



Możemy także dowiedzieć się, jakie inne fanpage’e lubi grupa docelowa z naszej miejscowości i zainspirować się nimi. (Ryc. 2)
 

Ryc. 2



To jedna z wielu korzyści posiadania fanpage’a na Facebooku – lepsza znajomość naszych odbiorców. Ale posiadanie fanpage’a to przede wszystkim lepsza i szybsza komunikacja z klientami i grupą docelową naszych działań, utrzymywanie dobrych relacji z ludźmi czy partnerami, informowanie na bieżąco o wszelakiego typu wydarzeniach, świadczeniach, zmianach czy programach społecznych. To także miejsce, w którym możemy zainspirować innych do pomocy, ale również za udzieloną pomoc podziękować czy o takową poprosić. 

Od czego zacząć? 

Najlepiej od początku, czyli założenia fanpage’a, jeżeli jeszcze takiego nie mamy. (Uwaga! Profil osobowy, to nie to samo co fanpage! Profile osobowe nie mogą mieć nazwy innej, niż imię i nazwisko, a prowadzenie w ten sposób komunikacji jako jakakolwiek instytucja czy firma jest niezgodne z regulaminem Facebooka.) Jak to zrobić? W bardzo prosty i darmowy sposób. Po wejściu na Facebooka w górnym menu znajdziesz przycisk „Utwórz”, kliknij w niego, a następnie wybierz opcję „Strona”. Przejdziesz do widoku z ryc. 3
 

Ryc. 3


Wybierz opcję z prawej strony – „Społeczność”, a następnie zgodnie z instrukcjami Facebooka wypełnij informacje o stronie krok po kroku. 
Kolejny krok to optymalizacja twojego fanpage’a – niezależnie od tego czy masz nową stroną, czy fanpage założyłeś kilkanaście miesięcy temu, sprawdź czy na pewno wszystko dobrze wypełniłeś. 
Po pierwsze zadbaj o unikalny adres URL (ang. vanity URL) – skrócony adres twojego fanpage’a prezentuje się znacznie lepiej! W szczególności, jeżeli ktoś podsyła twoją stronę w formie linku do polubienia. To inaczej nazwa użytkownika. Aby ją ustawić, przejdź w menu po lewej na swoim fanpage’u do zakładki Informacje. Miejsce do ustawienia nazwy znajdziesz na ryc. 4. 
 

Ryc. 4

 

Zadbaj o pierwsze wrażenie (jak nas widzą, tak nas piszą!) i odpowiednie cover photo – zdjęcie w tle oraz zdjęcie profilowe – avatar. O ile cover photo można przyrównać do wizytówki, o tyle zdjęcie profilowe to już twarz – widzi ją każdy. Zadbaj, aby oba elementy były jak najlepszej jakości. Cover photo możesz zmieniać częściej (oby nie za często!), natomiast zdjęcie profilowe zmieniaj wtedy, kiedy naprawdę musisz (lepsza jakość grafiki, zmiana logo). Koniecznie wybierz odpowiedni rozmiar. Pamiętaj o tym, aby twoje logo było czytelne i jednoznaczne, a na twoim cover photo znajdowały się najważniejsze informacje bądź dane kontaktowe (ryc. 5 i ryc. 6).

Ryc. 5

 

Ryc. 6



Pod cover photo znajdziesz opcję dodania przycisku, w zależności od tego, jak chcesz, aby ludzie się z tobą kontaktowali, dodaj przycisk „Wyślij wiadomość” (wiadomość w Messengerze), „Zadzwoń” (numer telefonu) bądź „Dowiedz się więcej” (przejście na stronę internetową) – ryc. 7.
 

Ryc. 7


Nie zapomnij o dodaniu danych kontaktowych do siebie bądź ułatw dojazd, dodając dokładny adres (ryc. 8 i ryc. 9). 
 

Ryc. 8

 

Ryc. 9



Ryc. 10 przedstawia zdecydowanie zbyt małą liczbę informacji. 
 

Ryc. 10



Planowanie i częstość komunikacji

Kluczem do skutecznej komunikacji na Facebooku jest planowanie naszych działań. Zastanów się, po co ci tak naprawdę fanpage? Obecność na Facebooku dla samej obecności, niestety, nie przyniesie żadnych namacalnych efektów i rezultatów. Zastanów się, kto jest twoją grupą docelową i jakich treści oczekuje, na jaki rodzaj treści czeka. Mówisz do młodych czy starszych? Osób, które korzystają z pomocy ośrodka, a być może zachęcasz innych do pomocy? Twoja grupa docelowa poniekąd decyduje o tym co i w jaki sposób komunikować. Pamiętaj, że tworzysz treści dla nich i o nich, a nie po to, aby zaspokoić własne ambicje i wkleić kolejny news, który być może twoich odbiorców nie obchodzi. 
Ponadto twoja komunikacja musi być regularna. Jeżeli Twój fanpage świeci pustkami, a ostatni post pojawił się miesiąc temu, to tak, jakbyś nie chciał rozmawiać ze swoimi fanami i podświadomie wywołuje to negatywne skojarzenia. Ile powinieneś zamieszczać postów? Tyle, ile masz do powiedzenia – nie twórz treści na siłę! Ale najlepiej minimum trzy razy w tygodniu. Optymalnym byłby jeden post dziennie, ale jeżeli masz więcej do przekazania – jak najbardziej możesz! Byle posty nie były dodawane co godzinę, bo wtedy tylko jeden zyska dużą grupę odbiorców. 
Posty dodawaj wtedy, kiedy na Facebooku jest twoja grupa docelowa. Jeżeli piszesz do osób pracujących, zdecyduj się na pory poranne, obiadowe bądź powrotu z pracy. Jeżeli piszesz do osób starszych, prawdopodobnie nie ma znaczenia, o której godzinie zamieścisz post. 

Testuj i sprawdzaj, które godziny sprawdzają się najlepiej. Spróbuj publikować posty w godzinach porannych i wieczornych – wtedy „konkurencja” na Facebooku jest najmniejsza i prościej dotrzeć do ludzi z komunikatem. Zachęć swoich fanów do tego, aby śledzili wszystkie twoje posty/wyświetlali je najpierw na swojej tablicy, pokaż im jak to zrobić: 

  1. Wejdź na fanpage. 
  2. Kliknij pod cover photo w przycisk „Obserwuj”
  3. Zaznacz opcje „Wyświetlaj najpierw” oraz „Wszystkie włączone”. (Ryc. 11)

 

Ryc. 11


Możesz przygotować na ten temat post, aby pokazać fanom, jak to zrobić. 

Co i w jaki sposób komunikować? 

Najważniejsze, aby twoje posty były dopasowane do grupy docelowej i odpowiadały na jej potrzeby. Możesz zapytać swoich fanów na Facebooku, o czym chcieliby więcej się dowiadywać i jakie posty chcieliby otrzymywać na twoim fanpage’u. Możesz to zrobić również podczas rozmowy na żywo. Pamiętaj, że lajki i komentarze, mimo że oczywiście wskazują na zaangażowanie, nie zawsze są najważniejsze. Jeżeli twój fanpage pełnić ma funkcję czysto informacyjną, ważne jest, aby fani w ogóle zapoznali się z twoimi treściami i je przeczytali. Jeżeli natomiast buduje...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "Doradca w Pomocy Społecznej"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • pełen dostęp do archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy