Proces usamodzielniania wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych – jak ożywić „martwe przepisy”?

Z praktyki pracownika

FUNDACJA DOBRYCH INICJATYW (FDI) wspiera dzieci i młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych (tzw. domów dziecka) w zakresie rozwoju ich kompetencji, umiejętności i pasji pozaszkolnych. Przewiduje się, że dzięki pracy fundacji, do 2030 r. każde dziecko znajdujące się w placówce opiekuńczo-wychowawczej w Polsce będzie miało dostęp do najlepszego programu edukacyjnego, jaki istnieje w Europie. FDI zbudowała społeczność ponad 1200 wolontariuszy i ponad 400 wychowanków mieszkających w 28 placówkach opiekuńczo-wychowawczych z małych miejscowości i terenów wiejskich w Polsce.

Każdego roku instytucjonalną pieczę zastępczą opuszcza około dwóch tysięcy wychowanków w wieku powyżej 18 lat. Ponad 1/4 badanych młodych dorosłych (27%) lęka się o swoją przyszłość za progiem placówki opiekuńczo-wychowawczej (tzw. domu dziecka) – wynika z raportu Start w dorosłość, zrealizowanego na zlecenie Fundacji Dobrych Inicjatyw. Obawy przed samodzielnym życiem można ograniczyć, przygotowując i wdrażając we współpracy z opiekunem Indywidualny Program Usamodzielnienia. Jednak dziś to jedynie „martwy” zapis ustawy, a nie – jak zakładano – narzędzie rozwojowej pracy z młodym dorosłym.
Usamodzielnienie wychowanków domów dziecka powinno skutkować podjęciem samodzielnego, dojrzałego życia w integracji ze środowiskiem społecznym. Jest to trudny proces, bo wychowankowie muszą sobie radzić jednocześnie z wieloma problemami – rodzinnymi, psychicznymi, zdrowotnymi. Potrzebują kompleksowej po
...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Doradca w Pomocy Społecznej"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Pełen dostęp do archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • ...i wiele więcej!

Przypisy