Praktyczne uwagi do oceny okresowej pracownika socjalnego

Tematu numeru Otwarty dostęp

Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej, która weszła w życie 30 maja 2021 r., przyniosła długo oczekiwane przez pracowników socjalnych zmiany w zakresie ich uprawnień do awansu zawodowego. W nowych regulacjach przyjęto zasadę, że podstawą do uzyskania kolejnego stopnia awansu będzie – poza posiadaniem odpowiednich kwalifikacji – uzyskanie dwóch pozytywnych ocen okresowych. Pierwsza ocena pracowników socjalnych winna nastąpić w terminie 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy nowelizującej, tj. do 30 listopada 2021 r.

Dodany ustawą z dnia 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej i ustawy o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U., poz. 803) art. 121b ustawy o pomocy społecznej wprowadził ogólne zasady ścieżki kariery zawodowej pracownika socjalnego. Na pewno regulacje dotyczące awansu zawodowego tej grupy pracowników były potrzebne. Po pierwsze - dlatego, że od lat mówiło się o konieczności wzmocnienia pozycji pracowników socjalnych i nadania temu zawodowi prestiżu. Po drugie – dlatego, by wszystkich zainteresowanych (z pracodawcami włącznie) uświadomić, że konieczne jest dla zachęcenia do wykonywania tego zawodu wskazanie jasnej ścieżki możliwości awansu stanowiskowego połączonego z gwarantowaną podwyżką wynagrodzenia. Znane mi są przypadki, gdy pracownik socjalny kończy specjalizację I czy II stopnia w zawodzie i z tego tytułu otrzymuje jedynie zmianę nazwy zajmowanego stanowiska, a poza tym w warunkach jego zatrudnienia nie zmienia się nic. Znane mi sią także i takie przypadki, że ukończenie specjalizacji przez pracownika socjalnego zakończyło się jedynie włączeniem jego dyplomu do akt osobowych bez jakichkolwiek zmian w sferze warunków pracy. Tymczasem każde podwyższanie kwalifikacji (będące wszakże obowiązkiem pracownika socjalnego) wiąże się z podjęciem niemałego wysiłku połączonego ze stresem przystąpienia do egzaminu państwowego. To powinno – w mojej ocenie – zawsze spotykać się z jakąś formą uznania dla tego trudu.
Nie oznacza to oczywiście, że dotychczas – przed wejściem w życie nowelizacji – pracownicy socjalni nie podlegali jakiejkolwiek ocenie. W wielu znanych mi jednostkach w ramach kontroli zarządczej dokonywano oceny także kadry zatrudnionej na stanowiskach pomocniczych i obsługi (w tym pracowników socjalnych). Ocena pracownicza wprowadzana w tym trybie miała na celu przede wszystkim oceny kadry pod względem zapewnienia skuteczności i efektywności działania, przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania; efektywności i skuteczności przepływu informacji i zarządzania ryzykiem, co jest niezbędne do realizacji celów kontroli zarządczej wskazanych w art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wykorzystywano do tej oceny rozwiązania przyjęte przy ocenie pracowników samorządowych. Jednakże ocena taka – poza oceną czynności i postawy pracownika socjalnego oraz ewentualnych wskazówek co do oczekiwań pracodawcy względem ocenianego – nie musiała wnosić żadnych pozytywnych zmian do warunków pracy pracownika. Na pewno nie obligowała pracodawcy do awansowania, a w konsekwencji – do podwyższenia wynagrodzenia pracownikom socjalnym.
Obecnie obowiązujące przepisy wyszły naprzeciw oczekiwaniom pracowników socjalnych. I chociaż nie do końca satysfakcjonują mnie wszystkie zasady wprowadzonej regulacji (bo jednak rodzi ona sporo wątpliwości), to uważam, że dobrze stało się, iż przepisy te zostały dodane.
Zasada, którą przyjęto w ustawowych rozwiązaniach, uzależnia awans zawodowy od uzyskania dwóch następujących po sobie w dwuletnim odstępie pozytywnych okresowych ocen uzyskanych przez pracownika socjalnego. I to właśnie ta okresowa ocena aktualnie budzi najwięcej emocji.

POLECAMY

Podstawy prawne awansu zawodowego i oceny okresowej pracownika socjalnego

Zgodnie z art. 121b ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, przyjęto następujące stopnie awansu zawodowego pracowników socjalnych:

  • starszy pracownik socjalny,
  • specjalista pracy socjalnej,
  • starszy specjalista pracy socjalnej,
  • starszy specjalista pracy socjalnej – koordynator,
  • główny specjalista pracy socjalnej.

Z formalnoprawnego punktu widzenia oznacza to – w mojej ocenie – że w każdej jednostce organizacyjnej zatrudniającej pracowników socjalnych zobowiązanej do tworzenia regulaminu wynagradzania pracowników należy dostosować te regulaminy poprzez wprowadzenie wszystkich tych stanowisk z uwzględnieniem wymogów kwalifikacyjnych i kategorii zaszeregowania.
Co do wymogów kwalifikacyjnych określanych odpowiednim wykształceniem i stażem pracy – spełnienie warunku odpowiedniego minimalnego poziomu wykształcenia oraz stażu pracy w zawodzie pracownika socjalnego określone zostały w art. 121b ust. 2 ustawy. Stanowią one de facto powtórzenie minimalnych wymogów określonych już wcześniej w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Jednakże, z uwagi na to, że nie każda jednostka zatrudniająca pracowników socjalnych musi być jednocześnie jednostką organizacyjną samorządu, konieczne stało się wprowadzenie tych zapisów do ustawy o pomocy społecznej. I tak, wymogi te określone zostały następująco:

  • dla starszego pracownika socjalnego – wykształcenie wyższe lub studia podyplomowe lub wykształcenie średnie uprawniające, zgodnie z przepisami ustawy, do wykonywania zawodu pracownika socjalnego oraz posiadanie 2-letniego stażu pracy;
  • dla specjalisty pracy socjalnej – wykształcenie wyższe lub studia podyplomowe uprawniające, zgodnie z przepisami ustawy, do wykonywania zawodu pracownika socjalnego oraz posiadanie 3-letniego stażu pracy lub jako wykształcenie średnie uprawniające, zgodnie z przepisami ustawy, do wykonywania zawodu pracownika socjalnego i posiadanie specjalizacji I stopnia w zawodzie pracownik socjalny oraz posiadanie 3-letniego stażu pracy;
  • dla starszego specjalisty pracy socjalnej lub starszego specjalisty pracy socjalnej (koordynatora) – wykształcenie wyższe lub studia podyplomowe uprawniające, zgodnie z przepisami ustawy, do wykonywania zawodu pracownika socjalnego oraz posiadanie 5-letniego stażu pracy lub wykształcenie średnie uprawniające, zgodnie z przepisami ustawy, do wykonywania zawodu pracownika socjalnego i posiadanie specjalizacji II stopnia w zawodzie pracownik socjalny oraz posiadanie 5-letniego stażu pracy;
  • dla głównego specjalisty pracy socjalnej – wykształcenie wyższe lub studia podyplomowe uprawniające, zgodnie z przepisami ustawy, do wykonywania zawodu pracownika socjalnego i posiadanie specjalizacji II stopnia w zawodzie pracownik socjalny oraz posiadanie 6-letniego stażu pracy.

Zgodnie z art. 121b ust. 3 i ust. 10 ustawy, pracownik socjalny podlega raz na 2 lata ocenie okresowej dokonywanej przez bezpośredniego przełożonego, w zakresie wywiązywania się przez niego z obowiązków wynikających z czynności i zadań na zajmowanym stanowisku oraz obowiązków określonych w art. 24 i art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Pracownikowi, który otrzymał dwie następujące po sobie pozytywne oceny okresowe, spełniającemu warunki dotyczące minimalnego poziomu wyksz...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy