Pamiętajmy, że komunikujemy się nie tylko z pacjentami, uczestnikami zajęć, uczniami, lecz także ich bliskimi, opiekunami i innymi członkami zespołów, z którymi na co dzień współpracujemy. Zapraszam w takim razie do zastanowienia się nad poniższymi pytaniami:
POLECAMY
- Jak oceniam swoje umiejętności komunikacyjne?
- Czym jest aktywne słuchanie?
- Czym jest parafraza?
- Czy potrafię formułować pytania otwarte?
- Czym są presupozycje?
- Jakie elementy składają się na komunikowanie niewerbalne?
Odpowiedzi gotowe? Sprawdźmy je podczas dalszej lektury.
Proces komunikacji
Komunikowanie to proces porozumiewania się jednostek lub grup w sposób słowny lub bezsłowny. Jego celem jest przekazywanie informacji oraz kształtowanie relacji interpersonalnych. Z perspektywy pracy terapeutycznej umiejętności komunikacyjne są niezbędne zarówno dla identyfikacji potrzeb osób, z którymi pracujemy, poznania ich perspektywy, a także emocji, które odczuwają. Jak zauważa Virginia Satir, komunikowanie staje się jedynym i najważniejszym czynnikiem, który określa, jakiego rodzaju relacje nawiąże jednostka z innymi i co przeżyje w swoim otoczeniu (Satir, 2001).
Ponadto komunikowanie:
- jest procesem społecznym, ponieważ zawsze przebiega w środowisku społecznym (odnosi się do co najmniej dwóch jednostek),
- zachodzi w określonym kontekście determinowanym przez uczestników procesu,
- ma charakter interakcyjny, co powoduje, że między uczestnikami procesu wytwarzają się określone stosunki,
- ma charakter ciągły (niemożliwe jest się nie komunikować),
- jest dynamiczne – polega na przyjmowaniu, rozumieniu i interpretowaniu informacji,
- może mieć charakter jednostronny, gdzie nadawca przesyła odbiorcy informację, bądź dwustronny, w którym występuje sprzężenie zwrotne w postaci zadawania pytań, parafrazowania, zgadzania się bądź nie, manifestowania swoich emocji itp.
Komunikowanie się z innymi to niewątpliwie jedna z najważniejszych umiejętności terapeutycznych, stanowiąca zarówno podstawę relacji, jak i działań podejmowanych podczas procesu terapeutycznego czy uczenia.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną stanowią grupę, która prezentuje specjalne potrzeby komunikacyjne – wymaga t...