Przystępując zatem – po przeprowadzonej analizie potrzeb społecznych, zasobów i potencjału wspólnoty samorządowej i podjęciu decyzji o tworzeniu CUS – do opracowania koncepcji jego utworzenia i działania, należy przyjąć wstępne założenia określające podstawowe zasady jego późniejszego funkcjonowania, w tym:
POLECAMY
- Czy tworzymy CUS samodzielnie (w jednej gminie) czy podejmujemy się tego w partnerstwie z inną gminą/innymi gminami?
- Jeśli decydujemy się na CUS obejmujący swoim działaniem jedną gminę:
- określamy rodzaje usług (przynajmniej dwa), które – oprócz usług wynikających z ustawy o pomocy społecznej – włączymy do realizacji przez centrum,
- określamy misję CUS,
- określamy wstępną strukturę CUS,
- dokonujemy oceny zasobów kadrowych pod względem wymaganych ustawą komórek organizacyjnych CUS,
- dokonujemy analizy kosztów utworzenia CUS (z uwzględnieniem także kosztów pracowniczych, w tym kosztów ewentualnych odpraw w razie rozwiązania stosunków pracy przez pracowników, którzy podejmą decyzję o niekontynuowaniu zatrudnienia w nowym zakładzie pracy na podstawie art. 231 § 4 k.p.),
- określamy terminy/etapy wdrażania koncepcji.
W kwestii dotyczącej organizacji CUS, w ustawie przyjęto trzy rozwiązania (art. 9 ust. 1–3 ustawy):
- utworzenie CUS w jednej gminie – przez przekształcenie funkcjonującego już w tej gminie OPS-u,
- utworzenie CUS dla co najmniej dwóch gmin – przez utworzenie w jednej z gmin nowej jednostki organizacyjnej, działającej odrębnie od OPS-u,
- w miastach powyżej 100 000 mieszkańców – albo przez przekształcenie funkcjonującego OPS-u, albo przez powołanie CUS obok OPS-u.
W przypadku wymienionym w pkt 1 warunkiem utworzenia CUS jest przekazanie do realizacji centrum wszystkich zadań, w tym usług społecznych, realizowanych dotychczas przez ośrodek pomocy społecznej oraz wybranych i nierealizowanych przez ośrodek pomocy społecznej do dnia utworzenia centrum usług społecznych z co najmniej dwóch zakresów, o których mowa w art. 2 ust. 1.
W przypadku wymienionym w pkt 2 warunkiem utworzenia CUS jest zawarcie porozumienia, na podstawie którego gmina przekazuje do realizacji gminie, która ma utworzyć centrum, wybrane usługi społeczne z co najmniej trzech zakresów, o których mowa w art. 2 ust. 1. Szczegółowy zakres porozumienia zawiera art. 11 ustawy.
W przypadku tworzenia CUS w mieście powyżej 100 000 mieszkańców jako nowej jednostki organizacyjnej (obok OPS-u) warunkiem utworzenia CUS jest przekazanie przez miasto do realizacji centrum wybranych usług społecznych z co najmniej trzech zakresów, o których mowa w art. 2 ust. 1.
Ważne
Określenie rodzajów usług, które włączymy do realizacji przez CUS, nabiera szczególnego znaczenia w sytuacji, gdy CUS tworzy się dla jednej gminy. Podkreślamy z całą mocą, że zgodnie z wymogami ustawowymi podstawowym warunkiem jest, aby działania CUS w takim wypadku obejmowały wszystkie zadania, w tym usługi społeczne, realizowane dotychczas przez OPS oraz usługi z co najmniej dwóch zakresów nierealizowanych dotychczas przez OPS.
Istotnym wydaje się jasne doprecyzowanie, co ustawodawca miał na myśli, zapisując „wszystkie zadania, w tym usługi społeczne…” itd. Pytania zaczynają się rodzić, kiedy przechodzimy do konkretów. Jak należy podejść do zagadnienia, gdy aktualnie (przed utworzeniem CUS) w ramach struktur OPS działają nowatorskie rozwiązania, takie jak np.: asystent osoby niepełnosprawnej czy specjalny system wsparcia rodziny znacząco wykraczający poza zapisy ustawowe? Czy w rozumieniu ustawodawcy należy traktować te usługi jako realizowane przez OPS i nie może gmina wykazać ich jako jednej z ...