Dokonując podziału terminów ze względu na podmiot wyznaczający termin, możemy wyróżnić następujące terminy:
POLECAMY
- termin ustawowy – ustalony przez ustawodawcę, np. termin do wniesienia odwołania (art. 129 § 2 k.p.a.), zażalenia (art. 141 § 2 k.p.a.), podania o wznowienie postępowania (art. 146 § 1 k.p.a.), prośby o przywrócenie terminu (art. 58 § 2 k.p.a.), żądania uzupełnienia decyzji (art. 111 § 1 k.p.a.); terminy ustawowe nie mogą być skracane lub wydłużane przez organ prowadzący postępowanie administracyjne; ewentualne błędne pouczenie przez organ co do tego terminu nie może wywoływać negatywnych skutków dla strony, która się do tego pouczenia zastosowała.
- termin urzędowy – ustalany w postępowaniu przez organ administracyjny, np. przedłożenia dokumentu, stawienia się wezwanego (art. 54 § 1 pkt 5 k.p.a.); te terminy urzędowe mogą być skracane lub wydłużane przez organy administracyjne, o ile jest to uzasadnione względami toczącego się postępowania.
Dokonując podziału terminów ze względu na skutki prawne, możemy wyróżnić następujące terminy:
- terminy zawite – czynność dokonana po upływie tego terminu jest nieważna i nie wywołuje skutków prawnych; termin ten może zostać przywrócony pod warunkiem równoczesnego spełnienia trzech przesłanek (art. 58 k.p.a.):
- uprawdopodobnienia przez zainteresowanego braku jego winy w uchybieniu terminu,
- wniesienia prośby o przywrócenie terminu w ciągu 7 dni od ustania przyczyny uchybienia terminu,
- równoczesn...