Doręczenie w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego

Prawo pod lupą

Doręczenie jest czynnością procesową organu administracji publicznej, z którą przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2020 r., poz. 256 z późn. zm.) wiążą istotne skutki prawne, m.in. takie jak rozpoczęcie biegu terminów dokonania określonych czynności proceduralnych.

Instytucja doręczeń urzeczywistnia także zasadę czynnego udziału stron w postępowaniu, umożliwia bowiem stronie zapoznanie się z czynnościami organu albo uczestniczenie w tych czynnościach. Istotą kodeksowych regulacji dotyczących doręczeń jest ochrona obywatela przed nadużyciami ze strony administracji. 

POLECAMY

Czynny udział strony w postępowaniu – uwagi wstępne 

Zgodnie z przepisem art. 10 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Jak wynika z powyższego przepisu, umożliwienie stronie czynnego udziału w postępowaniu jest podstawowym obowiązkiem organu administracji. Należy wskazać w tym miejscu, że w postępowaniu administracyjnym za stronę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych działa przedstawiciel ustawowy. Strona, nieposiadająca zdolności do czynności prawnych (np. osoba całkowicie ubezwłasnowolniona) jest wprawdzie adresatem decyzji wydanej w sprawie, ale wszystkie pisma, łącznie z decyzją, muszą być doręczone jej przedstawicielowi, ponieważ tylko on może odebrać pismo ze skutkiem prawnym. Doręczenie pisma stronie, jeśli działa ona przez ustawowego przedstawiciela, jest bezskuteczne (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 3 października 2017 r., sygn. akt: II SA/Lu 342/17). 
Kwestia realizacji wyżej wymienionej zasady czynnego udziału strony w postępowaniu wymaga także omówienia sytuacji, w której strona ustanowi pełnomocnika, zgodnie bowiem z przepisem art. 32 Kodeksu postępowania administracyjnego, strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Od dnia powiadomienia organu o ustanowieniu pełnomocnika powinien mieć on zapewniony czynny udział w postępowaniu, tak samo jak strona. Ewentualne pominięcie pełnomocnika w czynnościach postępowania wywołuje tożsamy skutek prawny jak pominięcie strony w postępowaniu administracyjnym. Zatem w sytuacji...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Doradca w Pomocy Społecznej"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Pełen dostęp do archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • ...i wiele więcej!

Przypisy