Dołącz do czytelników
Brak wyników

Prawo pod lupą

20 września 2021

NR 84 (Wrzesień 2021)

Diagnoza w kwestionariuszu wywiadu środowiskowego – nowe wyzwanie?

0 2865

Od 15 listopada 2021 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego. Czy pracowników pomocy społecznej czekają nowe wyzwania?

O samym kwestionariuszu pisałyśmy z Sylwią Juźwiak, teraz chciałabym podzielić się z Państwem uwagami i sugestiami dotyczącymi części I kwestionariusza, czyli diagnozy. Zaznaczam, że nie jest moją intencją próbować określać standardy czy też wytyczne diagnozowania środowisk klientów pomocy społecznej. Pragnę jedynie podzielić się moimi przemyśleniami na ten temat, mając nadzieję, że będą one dla pracowników socjalnych wsparciem i inspiracją.
Na wstępie pragnę podkreślić, że z mojej pespektywy jedną z zasad dotyczących diagnozy powinno być to, że jest to diagnoza pozytywna. Polega ona na tym, że zbieramy informacje, by wskazać te cechy i elementy jednostki i jej otoczenia, które są istotne w planowaniu działań, mających na celu poprawę jej funkcjonowania. Odchodziłabym od diagnozy negatywnej, skupionej głównie na określaniu problemów i deficytów klienta. Nie oznacza to, że uda się nam w procesie diagnozy całkowicie odejść od opisu problemów czy też negatywnych zjawisk dotyczących rodziny. Ostatecznie klientem pomocy społecznej staje się osoba właśnie dlatego, że wystąpił problem, z którym samodzielnie nie potrafi lub nie chce sobie poradzić. Może więc właściwym było stworzenie połączenia elementów diagnozy pozytywnej z niewielką domieszką zasad obowiązujących w diagnozie negatywnej? Każdy pracownik musi w tej sprawie, jak i w wielu innych, samodzielnie odpowiedzieć na pytanie i stworzyć najbardziej jego zdaniem skuteczny warsztat. Niezależnie od tego, jaki wariant diagnozy zastosujemy, ważne jest, by była ona prawidłowo sporządzona.

POLECAMY

Pora na diagnozę

Przedstawiam Państwu cechy, jakimi powinna się charakteryzować diagnoza:

  • trafność – powinna oddawać prawdziwy obraz rzeczywistości,
  • rzetelność – przy jej realizacji należy stosować odpowiednie techniki, metody oraz narzędzia,
  • komplementarność – powinna być całościowa, niefragmentaryczna,
  • obiektywność,
  • dokładność.

Istotnym jest również to, aby ustalając diagnozę w trakcie przeprowadzania wywiadu, pamiętać, że jest ona procesem i to ciągłym. Oznacza to, że pracownik socjalny nie kończy diagnozy po pierwszym rozpoznaniu środowiska. Może być ona zmieniana w czasie całego procesu wspierania rodziny nawet kilkakrotnie.
Etapy diagnozy można podzielić na:

  • diagnozę wstępn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "Doradca w Pomocy Społecznej"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Pełen dostęp do archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • ...i wiele więcej!

Przypisy