Plan pracy z osobą stosującą przemoc

Stop przemocy

Osobę stosującą przemoc postrzegamy jako naszego klienta. Podobnie jak ofiara przemocy w rodzinie, sprawca również nim jest. W kontakcie indywidualnym z osobą stosującą przemoc interwent powinien posiadać umiejętność afiliacji. Rozumiemy przez to przyjęcie postawy, która nastawiona jest na poznanie naszego klienta, jego myśli, działań, przeżyć tak, jak je klient widzi. Nie możemy przybrać postawy, że jest to „ktoś zły” i na wstępie rozmowy ustawić klienta na straconej pozycji, ponieważ z takim podejściem niczego nie osiągniemy w pracy z nim.

Pierwszy kontakt ze sprawcą przemocy polega na poznaniu klienta, a nie na pomaganiu mu w wyjściu z trudnej sytuacji. Poznanie klienta gwarantuje sprzyjaniu wprowadzania zmian przez klienta. Pracujemy więc nad relacją z klientem. W kontakcie z klientem stosujemy zasadę, według której to nie osoby powinny być zmienione, lecz to, co robią.
Wyróżniamy dwa działania pracy z osobą stosującą przemoc, tj.

POLECAMY

  • interwencja;
  • pomaganie.
     

Interwencja

Interwencja najczęściej określana jako ingerowanie, wkraczanie, jest to działanie w stosunku do osoby stosującej przemoc, które musi być skuteczne. Jest to wymuszanie zmiany zachowań u osób stosujących przemoc.
W interwencji realizujemy cele instytucjonalne (cel instytucji) lub cele osoby, która doznaje przemocy (ofiara, świadek prze...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Doradca w Pomocy Społecznej"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Pełen dostęp do archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • ...i wiele więcej!

Przypisy